Natuur in de stad: Jardín Botánico Quito

Quito is een grote, drukke stad. Maar gelukkig zijn er verschillende parken waar je wat rust en groen kunt vinden. Mijn favoriet is Parque de La Carolina. Dit is een enorm groot park met een super gezellige sfeer (ok misschien dus niet zo héél rustig). Maar wat wel een rustgevende en hele mooie plek is in Parque de La Carolina, is de Jardin Botánico! Quito heeft een prachtige botanische tuin, die echt een bezoek waard is.


Van páramo tot nevelwoud

Ik wist niet zo goed wat te verwachten van deze botanische tuin, maar ik werd blij verrast. De tuin is erg mooi aangelegd en goed verzorgd. Je betaalt (als toerist) $3 toegang. Bij binnenkomst krijg je een selfguide mee. Niet dat de Jardín Botánico Quito zó ontzettend groot is, maar er zijn verschillende thematuinen en die zijn handig aangegeven op deze plattegrond. De verschillende typen natuur van Ecuador (en ook daarbuiten) zijn nagebootst, met de planten die typisch zijn voor ieder gebied. Denk bijvoorbeeld aan varens en tropische bloemen (sorry geen idee welke namen hierbij horen) in de nevelwouden en Polylepsis (papierbomen) in de páramo.


De bloemen van Ecuador

Daarnaast zijn er in de tuin véél orchideeën te vinden, in alle vormen, maten en kleuren die je maar kunt bedenken. Ecuador wordt ook wel het Land van de Orchideeën genoemd, omdat deze planten hier op de evenaar heel goed gedijen. Er zijn zelfs meer dan 1700 endemische orchideeënsoorten, wat inhoudt dat deze alléén in Ecuador van nature groeien en nergens anders ter wereld. Tof toch? Er is ook een rozentuin, want rozen zijn ook belangrijke bloemen voor Ecuador. Dankzij de hoge kwaliteit - opnieuw te danken aan het gunstige klimaat op de evenaar - van de rozen zijn deze bloemen een belangrijk exportproduct. (Let maar eens op in de bloemenzaak, 'Ecuador rozen' zijn schijnbaar echt een ding). Er is verder onder meer ook nog een 'etnobotanische' tuin. Hier wordt aandacht besteed aan lokale planten en hoe die worden/werden gebruikt door de lokale bevolking.


Prachtig Ecuador in het klein

Kortom, Jardin Botánico Quito is niet gewoon een leuke tuin met mooie bloemen en planten, maar een goed uitgedacht concept om meer van Ecuador als land te leren en zien. Het is erg leuk om zo een indruk te krijgen van de biodiversiteit in Ecuador en het belang van de natuur voor de (inheemse) bewoners. Het kan ook een goed voorproefje zijn voor verdere reizen door het land. Ik heb planten gezien die ik later inderdaad ook in de wilde natuur tegenkwam, leuk!

Behalve het informatieve gedeelte - waarvan een deel enkel Spaanstalig is, misschien goed om te weten - is deze botanische tuin ook gewoon heel erg mooi! Ik heb er een hele middag rondgedwaald met mijn camera in de hand, want ik vond alles zó fotogeniek. En omdat in dit geval beelden meer zeggen dan woorden, is het nu tijd voor plaatjes! Veel plaatjes, want kiezen is maar moeilijk... Enjoy!








---
Pin voor later!

Reacties

  1. Leuk dat je steeds verschillende dingen met ons deelt. Ik ben benieuwd naar de foto's die ik nog niet heb gezien. Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur

Ecuador: een introductie