Ecuador: een introductie

Mijn eerste blog vanuit het verre Ecuador, hier komt 'ie! Wie het nog niet weet: ik ben van januari t/m april in Ecuador voor 3 maanden stage en 1 maand reizen. Regelmatig zal ik hier delen wat ik zoal meemaak. Maar eerst lijkt het me leuk, voor iedereen die - net als ik tot een paar maanden geleden - vrijwel niets van Ecuador weet, te beginnen met een soort introductie op het land. Gelijk ook leerzaam voor mezelf, want ik ben natuurlijk nog lang geen expert. ;) Entonces, empezamos! 

Ecuador.. waar ligt dat ook alweer?

, Ecuador is, als voormalige kolonie van Spanje, een Spaanstalig land. Het ligt in het noord-westen van Zuid-Amerika en grenst aan Colombia en Peru. En in het westen heb je de Stille Oceaan, dus Ecuador heeft ook een langgerekte kust met fijne stranden (schijnt, nog niet met eigen ogen gezien). Vooruit, even een kaartje erbij om het beeldend te maken:

Het hartje geeft de plek aan waar ik woon (bij de hoofdstad Quito).
Ik heb expres een kaart gepakt waarop je bijna heel Zuid-Amerika ziet, om te laten zien dat Ecuador een van de kleinste landen is op dit continent. Je zou het zo over het hoofd zien, niet? Toch is het land alsnog ongeveer 7x zo groot als Nederland, dus écht klein... nah. Het is allemaal relatief. ;) Het aantal inwoners van Ecuador is dan wél weer bijna gelijk aan dat van Nederland..

De stippellijn die je op het kaartje ziet is de evenaar; die loopt dus door Ecuador en guess what.. 'Ecuador' is gewoon Spaans voor 'evenaar'! Dit realiseerde ik me ook pas een tijdje terug, wat een openbaring, haha. Het land heeft deze naam gekregen omdat de Ecuadoranen ooit claimden het enige land te zijn op de evenaar (HAHA, er zijn er nog 12, maar die vergeten we gewoon even).

Ook handig om te weten: in Nederland is het 6 uur later dan in Ecuador (wintertijd, 7 uur in zomertijd).

Cuatro Mundos

Ecuador wordt ook wel het 'land van 4 werelden' genoemd. Er zijn namelijk 4 heel verschillende regio's die het land ontzettend divers maken. In het oosten is er de Amazone (ook wel Oriente), met tropische regenwouden en een enorme biodiversiteit. In het midden heb je de Andes (of Sierra), een enorme bergketen (die zich uitstrekt door 7 landen) met ontelbare opties voor bergwandelingen, maar ook belangrijke steden. Zo ligt in deze regio ook hoofdstad Quito, die daardoor de op één na hoogste hoofdstad ter wereld is. 

Kijktip! -> Floortje Naar Het Einde Van De Wereld @ Ecuador

Het westen van Ecuador is de kustregio, een regio die in zichzelf eigenlijk ook heel divers is: naast strand en zee (duh) heb je er tropische wouden, savannes en mangroves. Tot slot de vierde regio: de Galapagos Eilanden. De eilandengroep ligt nog zo'n 1000 km van het vaste land van Ecuador af, maar hoort wel bij het land en wordt dus gezien als een van de vier regio's. De Galapagos zijn beroemd vanwege de flora en fauna en Charles Darwin die zijn evolutietheorie kon ontwikkelen mede dankzij zijn bezoek aan deze eilanden. 


Beeld: Soleq.travel
Ikzelf woon in (een buitenwijk van) Quito, dus in de Andes. Dit is ook de regio waarvan ik waarschijnlijk het meest zal zien omdat mijn stageproject ook gericht is op tours door de Andes. Maar ik ben net zo benieuwd naar de andere gebieden, want hoe tof is het dat je 4 'werelden' kunt ervaren in één land?!

Dankzij deze 4 compleet verschillende gebieden, kent Ecuador ook verschillende 'micro-klimaten'. Er is dan ook niet per se een specifieke beste reistijd. Zo is het nu (dec-mei) voor de Sierra/Andes laagseizoen (want: regenseizoen), terwijl het in de kustregio juist hoogseizoen is.

 Sowieso is 'wisselvallig' het sleutelwoord: Ecuador staat erom bekend dat je er - naast cuatro mundos - 4 seizoenen in één dag kunt ervaren. Kortom: 'hoe is het weer in Ecuador?' is een onmogelijke vraag. Maar tot nu toe kan ik zeggen dat het hier, waar ik ben, lente-achtig is met zachte temperaturen en zon (dan is het gelijk echt warm!)/bewolking. Regenbuien horen daar ook bij, maar heb ik nog niet meegemaakt afgelopen week... maar heb me laten vertellen dat dat heel uitzonderlijk is voor januari!

$$$ Je verwacht het misschien niet, maar de valuta in Ecuador is de Amerikaanse dollar.

Quito bonito

De hoofdstad van Ecuador is Quito, maar dit is niet de grootste stad van het land. Dat is namelijk Guayaquil (meer zuidelijk gelegen). Zoals ik al zei is Quito dus hooggelegen, namelijk op 2850 m. Vanaf 2500 meter kun je, als je niet gewend bent aan hoogte, last krijgen van hoogteziekte; misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn... Zeker als je niet langzaam stijgt maar (zoals ik) rechtstreeks naar deze stad vliegt. Ik heb hier gelukkig geen last van gehad (kan nog komen als ik nog hoger ga), maar moest wel de eerste dagen een beetje rustig aan doen en veel drinken om mijn lichaam te kunnen laten wennen.

Hoe dan ook, Quito ligt in een bijzondere setting, omringd door maar liefst 8 vulkanen (waarvan 2 actief en sommige zo hoog dat er sneeuw op de top ligt). Quito heeft verder een mooi historisch centrum, dat stamt uit de koloniale tijd (16e eeuw!). Het heeft de tand des tijds goed doorstaan en is het best bewaarde historische centrum in Latijns-Amerika. Net als de Galapagos-eilanden is dit oude centrum UNESCO Werelderfgoed. Ik ben nog bezig de stad te ontdekken, dus binnenkort waarschijnlijk meer foto's hiervan!

Als je benieuwd bent naar hoe ik verder mijn eerste tijd hier heb ervaren, en wat ik nog mee ga maken, blijf dan ook zeker mijn blog volgen :)

Reacties

  1. Mooi verwoord Angela wat een bijzonder land! Heel veel inspiratie op doen lijkt makkelijk! Liefs en fijn weekend Sandra en Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een uitgebreide eerste uitleg
    Leuk
    We blijven je volgen
    Gr leni

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schrijf je ernorm leuk, Angela! Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt. Je hebt een mooi en bijzonder land uit gekozen om stage te lopen. En wij leren ook nog wat door je blog te lezen. Veel succes verder en ik kijk uit naar het vervolg van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur