Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Mijn strategie voor een duurzamere lifestyle is om telkens als een bepaald product op is, deze proberen te vervangen voor een milieuvriendelijker alternatief. Zo kocht ik al duurzaam geproduceerde slippers en ben ik overgegaan van doucheproducten in plastic flessen op plasticvrije shampoo bars. En nu was het volgende artikel aan de beurt: wattenschijfjes.

Wattenschijfjes gebruik ik dagelijks om mijn make-up te verwijderen of gewoon mijn gezicht schoon te maken voor ik ga slapen. Ze gaan er dus hard doorheen en het is natuurlijk eigenlijk belachelijk dat je telkens elk wattenschijfje na gebruik direct weggooit. Is helemaal niet nodig dat dit een wegwerpproduct is, en dus besloot ik op zoek te gaan naar een setje 'watten'-schijfjes die je kunt wassen en hergebruiken. Eigenlijk is dit een heel simpel product wat je ook zelf kunt maken, maar aangezien ik geen naaimachine heb kocht ik een setje bij duurzaam warenhuis Van Nature in Nijmegen (sowieso echt een aanrader voor duurzame producten!). 

ImseVimse herbruikbare wattenschijfjes

Ik kocht voor €9,95 een setje van 10 van het merk ImseVimse. Ze zitten in een handig (was)zakje. De 'wattenschijfjes' zijn in dit geval eigenlijk ronde lapjes stof, wat groter dan reguliere wattenschijfjes. Ze zijn gemaakt van 100% biologisch katoen en kunnen op 60° gewassen worden. De stof is een soort dunne, fijne badstof.


Er waren verschillende varianten in de winkel, ook zwarte en bedrukte, maar deze witte leken mij het fijnst omdat je hierop goed kunt zien of er nog viezigheid van je gezicht af komt. Doordat de schijfjes vrij groot zijn kun je ze meerdere keren gebruiken voor ze helemaal vies zijn. Zo kun je met zo'n set van 10 dus best even doen voor je ze moet wassen.

Ik moest wel een beetje wennen aan de stof, die voelt toch wat ruwer op mijn huid dan de zachtere watjes. Dankzij het zakje kun je de lapjes handig bij elkaar bewaren, makkelijk meenemen en ze gezamenlijk wassen in de wasmachine. Doe dit ook echt met het zakje, want anders heb je grote kans dat ze in de rand van de machine gaan zitten en niet goed meedraaien in de was (yep, been there, done that).



Aangezien mijn make-up grotendeels waterproof is en ik dit er altijd met olie af haal, was ik erg benieuwd of de schijfjes wel schoon zouden worden. Ik was ze standaard op 60 graden en ze komen er meestal vrij goed schoon uit. Dat wil zeggen, de vlekken zijn eruit maar zo stralend wit als op de foto zien ze er niet meer uit en zullen ze niet meer worden. 

Conclusie

Er zijn natuurlijk allerlei soorten herbruikbare wattenschijfjes te krijgen, en persoonlijk vond ik de €9,95 die ik voor deze heb betaald het niet per se waard. Ik ben wel prima tevreden met het product hoor, (al moest ik echt wennen aan de stof). Het aantal van 10 stuks is fijn en het waszakje erbij echt onmisbaar. Maar ik zou aanraden gewoon lekker zelf wat in elkaar te naaien. ;) Kun je ook nog zelf de stof uitzoeken die jij fijn vindt voor je huid! Hoe dan ook, ik ga zeker niet meer terug naar wegwerpwattenschijfjes nu ik deze heb.

Ben jij ook enthousiast geworden over herbruikbare wattenschijfjes, of was je al fan? Als je nog tips hebt voor andere wegwerpproducten die vervangen kunnen worden door herbruikbare, tell me!

---
Pin voor later!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur