Going Green #3: review Shampoo Bars

In een vorige blog in de serie Going Green schreef ik dat ik graag alternatieven op standaard doucheproducten wilde gaan proberen. Vloeibare shampoo en douchegel zit namelijk niet alleen in plastic flessen, het bevat ook veel micro plasticdeeltjes die via de afvoer in het water terecht komen. Gelukkig zijn al veel mensen en bedrijven zich hier bewust van, en bestaan er dus allerlei milieuvriendelijke alternatieven.

Ik koos voor het merk Shampoo Bars en bestelde via de website een Shampoo Bar Honing (€6,95), Body Bar Lavendel (€6,95 en een Shampoo Bar zakje (€3,95) om uit te proberen. Inmiddels heb ik de producten een aantal weken in gebruik, dus tijd om te delen wat ik ervan vind!
Uiteraard zijn de producten plasticvrij verpakt. Nog in de verpakking kwam er al een heerlijke geur af!


Shampoo Bar Honing

Shampoo Bars heeft een ruime keus uit verschillende bars, met diverse geuren en eigenschappen. Deze honing bar is volgens de beschrijving geschikt voor droog, pluizig en/of beschadigd haar - stijl of krullend. Zelf geloof ik overigens niet zo in alle bijzondere werkingen die worden toegekend aan haarproducten, dus ik koos deze variant vooral omdat er veel positieve reviews over waren geschreven. Voor mij is het vooral belangrijk dat de shampoo lekker schuimt zodat ik het makkelijk over mijn lange haar kan verdelen en het gevoel heb dat na het douchen mijn haar echt weer lekker fris is (en ruikt). Én uiteraard wil ik niet dat mijn haar als onuitkambaar touw aanvoelt na het douchen. Verder was ik erg benieuwd naar hoe lang zo'n bar nou echt meegaat, aangezien Shampoo Bars verkondigt dat 1 bar gelijk staat aan 3 flessen shampoo.


Foto van Shampoobars.nl

Tot nu toe stelt het product mij niet teleur. Ik volg de instructies en laat de bar een beetje schuimen in mijn handen om vervolgens het schuim in mijn haar te verdelen. Het lijkt alsof er maar heel weinig shampoo vanaf komt zo op je handen, maar als ik het dan naar mijn haar breng gaat het vanzelf veel meer schuimen. Ik doe dit twee keer om genoeg shampoo te hebben om mijn lange haar lekker te kunnen wassen. Dat gaat prima en ik heb inderdaad het idee dat de bar zo heel lang mee kan gaan omdat je er per wasbeurt echt maar heel weinig van gebruikt (verschilt natuurlijk per haarlengte). 

Wat ik wel jammer vind, is dat de shampoo nauwelijks geurt. Van de bar zelf komt wel een lekkere geur maar hier merk je eigenlijk niks van tijdens en na het wassen (misschien omdat je er zo weinig van gebruikt, of omdat de geur gewoon niet zo sterk is..?)

Zelf gebruik ik sowieso na het wassen met de shampoo bar nog een vloeibare conditioner, die wel lekker ruikt en zorgt dat mijn haar minder klit. Hoewel sommige gebruikers in de reviews schreven dat ze deze shampoo zonder conditioner konden gebruiken, wordt mijn haar er toch nog niet glad genoeg van dus blijf ik het voorlopig combineren om het makkelijk uit te kunnen kammen. Nu nog met conditioner uit een fles, maar als die eenmaal op is wil ik deze ook wel in bar variant proberen.

De vraag hoe lang je met zo'n shampoo bar kunt doen kan ik natuurlijk niet beantwoorden zolang hij nog niet op is. Tot nu toe lijkt het veelbelovend maar aangezien ik met mijn 'gewone' shampoo al zo'n 3 tot 4 maanden deed, kan ik me moeilijk voorstellen dat deze kleine bar daadwerkelijk bijna een heel jaar mee zou moeten gaan.. Het is trouwens belangrijk dat je deze producten droog bewaart, anders smelten ze langzaam weg en dat is natuurlijk zonde!

Update mei 2020

Er zijn ruim 6 maanden verstreken en nu pas is mijn shampoo bar op. Dat had ik niet verwacht, zeg! Ik vind het het geld nu zeker waard. Inmiddels heb ik dan ook alweer een nieuwe gekocht, de Kokos variant deze keer. Ook deze ruikt van zichzelf super lekker, maar van die geur merk ik jammer genoeg weinig tijdens en na het douchen.

Ik heb de bars inmiddels ook mee gehad op reis. Dat beviel in principe erg goed. Je neemt ze makkelijk mee omdat ze compact en licht zijn vergeleken met flessen shampoo. Wat wel minder handig is, is dat ze goed moeten drogen na gebruik. Daar is op reis niet altijd gelegenheid voor, en als je ze inpakt terwijl het nog nattig is kunnen ze gaan brokkelen. 

Body Bar Lavendel & Shampoo Bar zakje

Lavendel was niet per se mijn eerste keus voor een body bar, maar een aantal geuren was uitverkocht op het moment van bestellen dus toen ben ik hier toch maar voor gegaan. Eigenlijk dacht ik dat de geur zo'n beetje het enige was wat mij wel of niet kon bevallen aan deze body bar, aangezien ik met douchegel verder ook totaal niet kieskeurig ben - als het maar lekker ruikt. Maar met het gebruiken van deze body bar ben ik erachter gekomen dat er toch nog wel meer dingen een rol spelen..
Foto van Shampoobars.nl

Ik kocht het zakje met het idee dat ik deze bar daarin kon doen en dan als een soort van washandje met zeep erin kon gebruiken. Leek me handig. In de praktijk merkte ik echter dat op deze manier de bodybar niet zo lekker schuimt en je dus met weinig sop jezelf wast, wat ik niet zo fijn vind. Bovendien droogt de combinatie van bar+zakje heel traag, omdat het vocht niet zo goed weg kan, denk ik. 

Dus, besloot ik de bar dan toch maar uit het zakje te halen en het net als de shampoo bar te proberen door hem te laten schuimen tussen mijn handen. Eenmaal uit het zakje zag ik trouwens dat de body bar al enorm kleiner was geworden, van maar een paar keer gebruiken, dus naar mijn idee is dit waszakje ook niet bepaald een zuinige manier om dit product te gebruiken.

Foto van Shampoobars.nl
Hoe dan ook, zonder zakje werkt de body bar gelukkig veel fijner. Ik wrijf hem tussen mijn handen en breng vervolgens het schuim over op een spons. Eenmaal op de spons schuimt de zeep - net als de shampoo in je haar - wél heel goed. Ook hier 'pak' ik weer twee keer zeep van de bar om voldoende te hebben om mezelf helemaal mee te wassen. In tegenstelling tot de shampoo bar geeft deze body bar wel geur af, en de lavendelgeur is prima: lekker maar niet te sterk. Wel vind ik dat er nog een soort weeïge zeeplucht bij zit (dit doet mij denken aan stinkende hotelzeep, maar geen idee of iemand hiermee snapt wat ik bedoel), die de geur voor mij een beetje verpest :(. Dit is namelijk ook wat je blijft ruiken op je huid na het douchen. 

Verder moest ik erg wennen aan het feit dat deze body bar na het wassen een soort laagje op je huid achter lijkt te laten. Je huid (en dus ook handen) worden er een beetje stroef van. Maar dit is alleen in combinatie met water, eenmaal uit de douche en afgedroogd merk je hier niets meer van. Maar in eerste instantie voelde het voor mij een beetje alsof ik niet echt schoon was na het wassen, want dit laagje spoel je dus niet weg. 

Conclusie

Al met al ben ik over de body bar - tegen al mijn verwachtingen in - dus toch iets minder tevreden dan over de shampoo bar. De body bar lavendel zal ik niet nog een keer bestellen. Wel wil ik een andere variant/geur nog een kans geven, want het zou kunnen dat de muffige zeeplucht en het gekke stroeve laagje net komen door de lavendelolie waarmee deze bar is gemaakt. De shampoobar heeft mijn verwachtingen overtroffen en mag zeker blijven!

Sowieso ben ik positief verrast en ben ik ervan overtuigd dat deze plasticvrije producten een goed alternatief zijn op de doucheproducten in plastic flessen. En in tegenstelling tot sommige andere merken, vind ik Shampoo Bars vriendelijk geprijsd.

Welke body bar van Shampoo Bars raad jij aan? Of heb je ervaring met vergelijkbare producten van een ander merk? Ik ben benieuwd hoe dat jou bevalt! 


Je bestelling komt in deze volledig afbreekbare verpakking met inspirerende quote :)

Ondertussen zijn ook mijn wegwerpwattenschijfjes vervangen voor een duurzamer alternatief, hierover lees je in deze blog!

---
Pin voor later!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur