Going Green: Mijn eerste stappen naar bewust duurzamer leven

Een blog over duurzaam leven? Mensen die mij kennen denken nu misschien: maar daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Tja, daar zit wel een kleine kern van waarheid in, maar de laatste tijd wil ik daar juist steeds meer verandering in brengen. Ik gooi zeker niet rigoureus mijn levensstijl om - want het is nou eenmaal bewezen dat dat héél moeilijk is vol te houden. Maar ik begin gewoon met kleine stapjes. Misschien ben jij ook wel zo iemand, die wel graag lief wil zijn voor onze planeet, maar niet gelijk een vegan hippie wil worden. Dan hoop ik dat je wat aan deze blog hebt!

Ik heb besloten expres van het thema 'Going Green' een serie te maken, omdat dit mij hopelijk motiveert om ook echt steeds weer nieuwe stappen te blijven nemen naar een duurzamere leefstijl. Die ik dan weer hier met jullie deel. Tot kort geleden hield mijn 'duurzame levensstijl' niet veel meer in dan afval scheiden voor recycling (eigenlijk word je daartoe verplicht in Nijmegen want anders halen ze het gewoon niet op), proberen niet te lang en te vaak te douchen, en standaard mijn eigen boodschappentas meenemen naar de winkel. Oja ik ben ook al een paar jaar minidonateur (want: 3 euro per maand) van WNF. Daarmee hield het geloof ik wel zo'n beetje mee op. Maar tegenwoordig ben ik er wat bewuster mee bezig (dat is stap één!) en dus let ik beter op op wat ik nog meer kan doen. Zie alhier.

Romanesco, Fruit, Groene, Voedsel, Vitaminhaltig

1. Vaker vegetarisch eten

Dit is voor mij een van de makkelijkste manieren. Want vlees vind ik lekker (dus zal wel nooit vega(n) worden) maar ik kan ook prima meerdere dagen in de week zonder. Zeker omdat er heel veel lekkere vega recepten zijn én het aanbod vleesvervangers in de supermarkten tegenwoordig steeds uitgebreider (en wat betaalbaarder) wordt. Voorlopig is het voor mij wel vleesvrij en niet veganistisch, want ik kan sommige dierlijke producten (ok, KAAS) gewoon niet missen. Maar het is een begin, toch? Ik denk altijd, als iederéén de helft van de week geen vlees zou eten, dan zou dat zoveel verschil maken!

2. Minder spullen kopen

Alle productie en verkoop van spullen, wat dan ook, kost energie, grondstoffen, transport. Om nog maar te zwijgen over hoeveel van die spullen er na korte tijd alweer worden weggegooid en op de oneindige afvalberg terecht komen. Kortom, minder spullen is beter. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik hier zelf stiekem best veel moeite mee heb. 

De maatschappij is nou eenmaal ingericht op consumentisme en toegegeven, ik ben een best wel materialistisch persoon. Ik kan heel blij worden van mooie, fijne producten. Niet dat ze per se nieuw hoeven te zijn, dus ik draag wel bij aan recycling door ook tweedehands te kopen. Maar toch. Minder dingen kopen (die je eigenlijk niet nodig hebt) is nog wel iets waar ik aan moet werken. Vooral als het om kleding gaat…

3. Duurzamere producten (#nospon)

Minder kopen vind ik dus nog wel lastig, maar als ik iets nodig heb probeer ik ook steeds meer te kijken of ik een tweedehands of duurzame variant van een product kan vinden (voor een betaalbare prijs, want helaas ben ik niet rijk). Zo zie je ook dat het begrip 'duurzaamheid' heel breed is en er allerlei vormen van duurzame producten zijn. Zo kocht ik schoenen van het merk TOMS, dat belooft met elke aankoop een mens in nood te helpen. Onder het motto 'One for One' schenken ze voor elk verkocht paar schoenen, een paar schoenen aan een kind dat het nodig heeft. Iets soortgelijks doen ze ook met brillen en andere dingen (lees meer op hun website). Zo doe je dus met je aankoop tegelijkertijd iets goeds voor de wereld :)

Een ander merk waar ik sinds kort enthousiast over ben, is Ipanema. Dit is een Braziliaans slippermerk dat zich richt op duurzame productie: denk aan water- en energiebesparing en recycling van materiaal - niet alleen van de slippers zelf, maar ook 99% van het fabrieksafval wordt gerecycled of hergebruikt.


Maar naast dit alles wil je natuurlijk vooral ook dat slippers lekker zitten en lopen, en het liefst niet te duur zijn. Het fijne is dat ook dat allemaal geldt voor dit merk. Er zijn verschillende modellen, ik ging voor 'Anatomic Nature' omdat die en voorgevormd voetbed hebben. Die zijn wat duurder dan andere modellen (€22,99 En ik kan je zeggen: dat loopt écht lekker! 

En oja, ook heel prettig is dat dit merk in veel schoenenwinkels en sportzaken (kocht de mijne bij Perry sport) te verkrijgen is, dus je hoeft niet online te bestellen. En dan natuurlijk de grote vraag: gaan ze lang mee? Mijn vorige paar - merkloze - slippers hebben het zo'n 8 jaar uitgehouden, dus de lat ligt wel hoog, haha.. 

Update augustus 2021: Onlangs was het helaas zover, één van mijn twee Ipanema's heeft het begeven (dingetje tussen de tenen is gebroken) dus ik moest het hele paar vervangen. Jammer jammer. Ze zijn dus zo'n 2 jaar meegegaan, wat ik niet fantastisch lang vind maar ook weer niet al te slecht. Heb er tenslotte ook echt heel veel op gelopen!

4. (Micro)plastics vermijden

Eerlijk, het woord 'microplastics' is nog vrij nieuw voor mij. Onlangs kwam ik erachter dat deze mini plastic deeltjes in allerlei alledaagse producten zitten, zoals wasmiddel, shampoo en heel veel cosmetica. Met het douche- en waswater spoelen deze microplastics (ook bekend als microbeads in de cosmetica-industrie) het riool in, waar ze onmogelijk te filteren zijn en dus uiteindelijk in de grote plasticsoep terechtkomen. Niet ok, en daar wil ik ook zeker niet aan bijdragen. Wegwerpplastic als boterhamzakjes en rietjes vermeed ik al zoveel mogelijk, maar dat ik door make-up, shampoo en wasmiddel (onder andere!) te gebruiken óók plastic afval produceerde wist ik dus heel lang niet. 

Ik wil graag overstappen op plasticvrije producten (mits deze in mijn budget passen) en ben me daarom aan het oriënteren op o.a. shampoo bars en minerale (dus natuurlijke) make-up van Creative Cosmetics. Als mijn huidige voorraad verzorgingsproducten op is (ik koop dit altijd ruim in als het in de aanbieding is, zodat ik nooit de volle prijs betaal.. herkenbaar?), ga ik een en ander uitproberen. 

Update: een review van Shampoo Bars staat inmiddels online!

Afbeeldingsresultaat voor shampoobars

Ik ben ook benieuwd naar alternatieven voor mijn favoriete Dove-deodorant; ik weet dat er allerlei merken zijn die natuurlijke deodorant aanbieden, maar op de een of andere manier word ik hier nog niet heel enthousiast van. Als iemand goede ervaring heeft met een fijn merk hoor ik het graag! Vind het wel belangrijk dat het lekker ruikt (dus niet geurloos), niet prikt na het scheren en geen vlekken geeft in kleding.

Ps: benieuwd of ik mijn verduurzaming volhoud? Hou dan vooral deze blog in de gaten ;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur