5 Toffe kunstenaars om te volgen op Instagram

Instagram als medium om hedendaagse kunstenaars te ontdekken

Sommige mensen gebruiken Instagram vooral om op de hoogte te blijven van de levens van hun vrienden en/of bekende mensen. Ik niet. Eerlijk gezegd boeien de selfies en foto's van feestjes van (de meeste) andere mensen me niet zoveel. Voor mij is Instagram vooral een platform waar ik graag doorheen scroll om mooie, inspirerende foto's te zien. Dus volg ik dan ook vooral creatieve accounts, zoals van fotografen, kunstenaars, stylisten en reizigers. Oja, en ook foodbloggers, want fijne recepten ontdekken via Insta vind ik ook ideaal! 

Mijn feed is dus een verzameling van esthetische beelden, met over het algemeen weinig mensen erop, haha. Ik heb ondertussen al veel moois ontdekt, vooral als het gaat om kunstenaars waar ik anders nooit van had gehoord of werk van zou hebben gezien. Omdat ik deze kunstenaars oprecht heel tof vind gun ik hen dat hun werk door meer mensen wordt gezien. Vandaar hierbij een lijstje met mijn favorieten! Deel 1 dan, want er is inmiddels ook een deel 2! Met lekker veel beeld, zodat je gelijk van elke kunstenaar een goede indruk krijgt zonder door te hoeven klikken naar Insta ;) - en misschien omdat ik het moeilijk vond om te kiezen haha. Enjoy!

@marloesdevee - Marloes de Vries

Yes, eerst eentje van Nederlandse bodem! Marloes de Vries is illustrator (en ze schrijft ook) en heeft een hele leuke stijl. Ik ben vooral fan van haar minicomics (meestal gewoon in één afbeelding), die altijd super herkenbaar en grappig zijn. Ook komt ze heel oprecht en lekker nuchter Hollands over in haar stories, wat ik ook wel een groot pluspunt vind tussen alle grote ego's en perfectionisten op Instagram.

@jean_jullien - Jean Jullien

Jean Jullien is een Franse kunstenaar die schilderingen en illustraties maakt in een simplistische stijl en vaak met een vleug humor. Onderwerpen die vaak terugkomen zijn het strand en water. Ik vind het benijdenswaardig hoe hij, zo lijkt het, met slechts een paar kleurvlakken en lijnen een kloppend beeld en de illusie van diepte en licht kan creëren. Soms speelt Jean ook met fotografie, door bijvoorbeeld een tekening te combineren met een echt voorwerp.

@jasonseife - Jason Seife

Geschilderde Perzische tapijten met een twist, zo zou ik de werken van Jason Seife omschrijven. Ik heb een liefde voor sierlijke patronen zoals die op deze oude tapijten voorkomen. Sinds ik in Iran ben geweest (ook een grote inspiratie voor Jason) - en sterk in de verleiding kwam om zelf zo'n kleed aan te schaffen - is die fascinatie alleen maar groter geworden. Jammer genoeg zijn de tapijten nogal kostbaar (en dus voor mij onbereikbaar), maar gelukkig vormt het de inspiratiebron voor deze kunstenaar zodat ik er via Instagram van kan genieten. Zooo knap hoe Jason de complexe patronen met precisie op het doek (of beton, want daar werkt hij ook vaak op) weet over te brengen en er een eigen draai aan geeft.
Chinese New Year

@v1kasso - Vicky Remiss

Vicky Remiss is een Australisch-Hongaarse kunstenares, gevestigd in Barcelona. Ze maakt abstract werk in prachtige kleuren. Ze gebruikt verschillende materialen en technieken, waaronder fluid art, waarmee het vloeiende, waterachtige effect wordt bereikt wat ik zo mooi vind in deze werken. Daarnaast herken je misschien ook mijn voorkeur voor patronen hier weer terug, Vicky gebruikt ook subtiel grafisch lijnwerk in haar schilderijen. Deze schilderijen vallen voor mij echt in de categorie 'wil ik later wel boven de bank hebben hangen'!

Arizona
Earth meets the sea
Fire and water
Echoes in the rain
Storm in the sea
Caribbean blue

@ny_latul - Henny Latul

Henny Latul is een Nederlandse kunstenaar die landschappen schildert. Klinkt zo misschien niet heel bijzonder, maar de werken die ik vooral heel gaaf vind van haar zijn de 'digital landscapes'. Deze landschappen creëert ze door foto's van haar schilderijen te combineren met zelfgemaakte foto's van landschappen. Door allerlei lagen foto's over elkaar te gebruiken, ontstaan spannende, mysterieuze beelden. Deze landschappen zijn een beetje schimmig en mistig en nodigen juist daardoor uit om naar te blijven kijken.

Beneath running waters

In the warmth of your presence

Rays of silence

Reaching for new beginnings
Reflections of my soul

Retrieving footsteps


Ik wilde eigenlijk een lijstje van 10 kunstenaars maken in dit artikel, maar nu zie ik hoe lang deze blog nu al is geworden dus schuif ik de andere 5 door naar een volgende blog! Dus, to be continued.
Heb jij ook toffe kunstenaars gevonden via Instagram? Ik ben benieuwd naar jouw favorieten, laat het me weten in een reactie!

---
Pin voor later



Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur