Zo speel je Cuarenta - hét kaartspel van Ecuador

Nu iedereen veel thuis zit en tijd over heeft, worden er massaal puzzels uit de kast gehaald en gamecomputers besteld. We moeten ons toch vermaken. Dus ook een perfect moment om een nieuw kaartspelletje aan te leren, vind je niet? Niet te ingewikkeld (het moet wel leuk blijven), en je hebt er maar 1 stok kaarten en 2 spelers voor nodig: Ken jij Cuarenta al? 

Ik was nog maar nét in Ecuador, en ik maakte al kennis met iets heel typisch Ecuadoraans. Een kaartspel welteverstaan! Cuarenta is namelijk niet alleen heel populair onder de bevolking, het is ook echt het officiële nationale kaartspel van Ecuador. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder ergens ben geweest waar er een nationaal traditioneel kaartspel bestond, dus ik dacht direct: dit moet ik leren! Je doet je best om te integreren of je doet 't  niet. 

Het kaartspel Cuarenta is eigenlijk vrij simpel. Of het ook simpel genoeg is om in een blogtekst uit te kunnen leggen? Ik ga de uitdaging aan. 
Iedereen weet natuurlijk dat de beste manier om een spelletje te leren is door het te doen, maar ik ga gewoon een poging wagen hier. (Oké, heel eerlijk, is dit ook gelijk een geheugensteuntje voor mezelf als ik in Nederland niemand meer heb die de regels van dit spel ook kent!) Zou ik hierna op m'n cv kunnen zetten dat ik ervaring heb met spelregels uitschrijven? Is toch ook een vak apart.. ;)

Cuarenta = veertig

Oké, let's do this. Cuarenta speel je met z'n tweeën of vieren. Je gebruikt één stok kaarten, waarbij je de jokers, en de kaarten 8-9-10 eruit haalt. Het doel van dit spel is om als eerst 40 (cuarenta) punten te halen. Als je met zijn vieren speelt, vorm je een team met degene schuin tegenover je.


Om te beginnen, scheid je de kaarten 8-9-10 en jokers van de rest van de stapel.

Het spel gaat als volgt. Vanuit de dikke stapel wordt gedeeld, iedere speler krijgt 5 kaarten in de hand. Om de beurt speelt elke speler één kaart uit zijn hand. Je kunt punten halen door kaarten die op tafel liggen weg te spelen. Dit kan op 3 manieren:
1) Door dezelfde kaart op te gooien als de speler voor je: caida. Gooide degene voor jou een 7 op, en jij hebt ook een 7, dan mag je beide kaarten wegpakken en krijg je 2 punten.

 2) Door de tafel 'leeg' te spelen: limpia. Ligt er nog 1 kaart op tafel en heb jij deze ook in je hand, dan speel je die en maak je daarmee de tafel leeg. Limpia betekent schoonmaken. Ook hiervoor krijg je 2 punten. Het komt vaak voor dat je een caída en limpia in één hebt (bijvoorbeeld in de foto hieronder), maar dit telt ook gewoon als 2 punten. 


Er is zojuist een boer opgegooid. Die heb ik ook, dus ik kan deze spelen (altijd maar één kaart uit de hand tegelijk) en heb daarmee caida: 2 punten. Was de boer al eerder opgegooid, en blijven liggen, dan kan ik in dit geval alsnog 2 punten scoren, want het is de laatste kaart die op tafel ligt. Dus: limpia.

3) Door méér dan 19 kaarten in totaal weg te spelen. Je verzamelt gedurende het spel de kaarten die je weg speelt op een stapel. Als alle kaarten op zijn gedeeld en gespeeld (dus na meerdere rondes), worden de stapeltjes met weggespeelde kaarten geteld. Als team maak je samen één stapel. Als je meer dan 19 kaarten hebt verzameld krijg je hiervoor extra punten. De telling begint bij 6 punten. Dus voor 20 kaarten krijg je 6 punten, voor 21 kaarten 7 punten, voor 22 8, enzovoorts. Omdat de puntentelling altijd per 2 gaat zijn oneven aantallen niet mogelijk dus rond je een 7 bijvoorbeeld omhoog af naar 8. 

Heb je nou geen kaart in je hand die al op tafel ligt, en kun je dus niks wegspelen, dan speel je een andere kaart naar keuze. Kaarten die nog niet weggespeeld kunnen worden, blijven op tafel liggen. Zo kunnen er dus steeds meer kaarten op tafel komen te liggen. Wanneer je een kaart op een later moment (dus niet als die net is opgegooid) weg speelt, leg je deze wel op je stapeltje neer maar krijg je er geen punten voor. Ténzij je daarmee de tafel leeg speelt (want limpia).

Meer opties om kaarten weg te spelen

Als je wel een kaart kunt wegspelen, moet je altijd goed opletten of er een oplopend rijtje mee gemaakt kan worden. Dit is een manier om meerdere kaarten in één beurt weg te spelen. Bijvoorbeeld: ligt er een 2 op tafel en heb jij die ook, dan kun je die wegspelen, en mag je óók een 3 meepakken als die op tafel ligt. En een 4, 5... Zover als het rijtje (achtereen) doorloopt. Hierbij geldt ook dat de Boer na de 7 komt! 

Blijf altijd scherp en loop geen punten mis! Want zelfs als je niet zelf aan de beurt bent, kun je kaarten verzamelen. Speelt jouw tegenspeler een kaart weg, waarbij er een opvolgende kaart ook op tafel ligt? En ziet je tegenspeler het zelf niet? Dan mag jij deze extra kaart(en) stelen


In deze situatie heb ik de keus om een 7 of een boer te spelen. De 7 is in dit geval het slimst, dan mag ik namelijk óók de boer en de vrouw meepakken. En daarmee is de tafel leeg, dus 2 punten voor limpia!

Let op, er is nog een trucje. Je mag namelijk ook nog 2 kaarten combineren: liggen er een 3 en een 4 op tafel, en jij hebt een 7 in je hand, dan mag je deze samen pakken. Zo win je dus in één beurt 3 kaarten voor je stapel. Een Aas telt altijd als 1. Een optelcombinatie mag nooit tellen als caida (dus als degene voor jou een Aas opgooit, en jij pakt die samen met een 2 met een 3 uit je hand, telt dit niet als caida). Limpia kan wel door middel van optelcombinaties: als de tafel maar leeg wordt gespeeld.

Zoals net uitgelegd volgt de boer op de 7 in een oplopend rijtje, omdat 8 t/m 10 uit het spel zijn. Maar de boer telt dan weer niet als '8' voor het maken van combinaties. Dus een 7 en een Aas bijvoorbeeld kun je niet samen pakken met een boer - de andere plaatjes kun je hier ook niet voor gebruiken.


Ik heb hier meerdere opties, want een 7 en een boer liggen op tafel. Maar óók een 4 en een 3, die samen 7 vormen. Met mijn 7 kan ik 4+3 wegspelen, én mag ik de daaropvolgende boer ook meepakken.

Punten bijhouden

De kaarten die aan het begin uit het spel zijn gehaald (de 8, 9, 10 en jokers) gebruik je als punten. Leg een open kaart neer voor 2 punten, een dichte kaart telt als 10. Bij een caída of limpia mag je dus een kaart pakken van de stapel 8/9/10/jokers en die open voor je neerleggen. Als dit nog even te ingewikkeld is, kun je de score natuurlijk ook gewoon op papier bijhouden. Er worden zoveel rondes gespeeld als nodig totdat iemand of een team 40 punten heeft.

Zodra je 30 punten of meer hebt, kun je alleen nog punten scoren met caida. Dus door direct de kaart weg te spelen die de speler voor jou net heeft opgegooid. Het telt alleen als caida als je de kaart wegspeelt met dezelfde kaart, dus geen optelcombinatie. Limpia telt in deze fase niet meer voor punten en ook je stapeltje hoef je niet meer te tellen, want voor meer dan 19 kaarten krijg je nu geen punten meer (de tegenstander nog wel, als die nog onder de 30-grens zit). Zo blijft het spel tot het einde spannend want er kan nog van alles veranderen!

Bonusregel

Krijg jij bij het delen 3 dezelfde kaarten (niet dezelfde kleur, maar met hetzelfde getal/plaatje) in je hand? Dan heb je ronda, hiervoor krijg je ook 2 punten.

Dat was 'm, zo speel je het kaartspel Cuarenta! Het is echt een leuk spelletje, ik ben fan. Ben benieuwd of je met deze spelbeschrijving uit de voeten kunt - bij onduidelijkheid, vraag gerust! En anders: veel kaartplezier!

---
Pin voor later!

Reacties

  1. Angela dank voor je heldere uitleg van dit unieke kaartspel !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Graag gedaan, hoop dat je er wat aan hebt! Liefs Angela

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur

Ecuador: een introductie