StoryTourist: los mysteries op met Sherlock Holmes in Londen

Een tijd terug heb ik iets heel tofs ontdekt, en laatst heb ik het eindelijk uit kunnen proberen: StoryTourist. Deze Zweedse start-up ontwikkelt interactieve 'tours' die gebaseerd zijn op een verhaal/boek en verweven met een bepaalde stad. Je hoeft hiervoor geen dure gids in te huren, nee, zo'n tour doe je gewoon zelf. Met een app, die je langs allerlei locaties leidt terwijl je naar het verhaal luistert. Een van de steden waar je de StoryTourist uit kunt hangen is Londen. Dus dat moest ik natuurlijk uitproberen toen ik daar in oktober heen ging op citytrip! In deze blog vertel ik je er meer over.

No shit, Sherlock

Als je houdt van verhalen, puzzelen en reizen dan is StoryTourist echt iets voor jou. De app laat je namelijk een verhaal meebeleven in de stad waar het zich afspeelt. In Londen duik je met Sherlock Holmes himself in een misdaadmysterie, namelijk dat van de Blauwe Karbonkel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf dit boek niet gelezen had (geen enkele Sherlock Holmes, eigenlijk). Maar dat geeft niet, want het verhaal wordt dus tijdens de wandeling stukje bij beetje verteld (je hebt dus wel oortjes nodig, zeker in zo'n drukke stad!) en het is niet minder leuk als je het boek nog niet kent.

In The Adventure of the Blue Carbuncle moet Mr. Holmes een mysterieuze misdaad zien op te lossen daar moet jij hem bij 'helpen'. Dat houdt in dat je 'detective skills' worden getest: onderweg moet je zelf steeds puzzels en raadsels oplossen.Wat je moet doen staat in de app, maar de oplossing vind je in de echte wereld, dus op de plek waar je op dat moment staat. Je moet dus goed om je heen kijken en zo heb je ineens veel meer aandacht voor bepaalde details van een gebouw of plek, bijvoorbeeld. De puzzeltjes zijn grappig en niet te moeilijk, dus de vaart blijft er wel lekker in. De opdrachten sluiten alleen verder niet écht aan op het Holmes-verhaal, maar toch maakt het de wandeling wel erg leuk.


Je loopt steeds van locatie naar locatie  - de route en jouw locatie worden aangegeven in de app, dus zelfs iemand zonder richtingsgevoel (aka ik) kan dit. Naast het verhaal van Sherlock Holmes worden ook steeds kleine stukjes informatie gegeven over elke plek waar je stopt. Dus zo leer je ook nog iets over de stad ;) Al met al duurt deze Storytour zo'n 2 uur en is het net iets meer dan 2,5 km lopen. Dat vond ik qua lengte precies goed, lang genoeg voor het verhaal (hoewel er vast veel is weggelaten vergeleken met het boek, maar dat kan ik dus niet vergelijken) en niet zo lang dat het gaat vervelen. 

Alleen mijn telefoon hield het niet uit, de app (in combinatie met GPS) slurpt wel veel energie namelijk. Dus tip: neem voor de zekerheid een powerbank mee. Je kunt namelijk niet op een andere telefoon verdergaan, want dan moet je weer helemaal bij het begin beginnen (de tour start namelijk pas als je zelf fysiek op de beginlocatie bent).

Hoe dan ook, ik vond het een geslaagde 'alternatieve' activiteit in een stad als Londen waar alle standaard highlights zo immens druk en toeristisch zijn. Op dit moment zijn er naast Londen ook Storytours voor Kopenhagen (Little Mermaid) en Stockholm (Doktor Glas, maar deze is in 't Zweeds). Voor elk verhaal is er een aparte StoryTourist-app. 

Omdat het hele concept nog maar net nieuw is, en de start-up nog volop bekendheid probeert te verwerven (yeah, you're welcome) is de Sherlock-app nu gratis te downloaden. Ik weet niet voor hoe lang precies, want het is uiteindelijk wel de bedoeling dat de app-tours geld gaan kosten. Dus ik zou zeggen, als je weet dat je naar Londen, Stockholm of Kopenhagen gaat, check de app dan nu alvast in de appstore!

Bekijk hieronder de officiële trailer:


---
Pin voor later!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur