DIY: van wijnkistje tot lampje voor de kinderkamer

Onlangs maakte ik als cadeautje voor mijn zwangere zus iets heel leuks: een decoratief jungle-kistje met lampjes erin voor op de babykamer. Een geheel eigen creatie (en dus experiment) die gelukkig heel goed uitpakte! Ik ben zo enthousiast over het resultaat (en zij ook ;) dat ik graag deel hoe ik het gemaakt heb.


Wat heb je nodig?
- Een houten (wijn)kistje; liefst niet te zwaar en te groot, zodat hij goed opgehangen kan worden
- Een kort lichtsnoertje met kleine led-lampjes
- Verf
- Gedroogde en/of nepplantjes/blaadjes/bloemetjes/takjes
- Papier (voor de diertjes)
- Steekschuim voor droog- of kunstbloemen (dit lijkt een beetje op oase, maar is veel steviger)

Stappenplan
1. Als je gedroogde plantjes/blaadjes wilt gebruiken, moet je ruim op tijd beginnen met deze te drogen. Verzamel wat stevigere, dikkere bladen en takjes want die zijn gedroogd het minst kwetsbaar en behouden waarschijnlijk het beste hun kleur. Je kunt ze gemakkelijk drogen door ze tussen keukenpapier of bakpapier in dikke boeken te stoppen voor ongeveer een week. Zorg dat je méér verzamelt en droogt dan je denkt nodig te hebben, want waarschijnlijk blijkt in de praktijk niet alles even bruikbaar of mooi! Ik gebruikte ook voor het fleurige effect een paar gedroogde bloempjes: Statice is hier perfect geschikt voor (dit zijn de roze en paarse bloemetjes die je ziet).

2. Heb je de voorbereiding voor de plantjes getroffen, dan is stap 1 het klaarmaken van het kistje. Ik maakte eerst wat extra gaatjes in het bovenste deel van het kistje. Hier kunnen lichtjes doorheen schijnen zodat je een soort sterrenhemel-effect krijgt. Bij gebrek aan een boor maakte ik de gaatjes gewoon met een hamer en spijker.


3. Vervolgens heb ik de binnenkant van het kistje geschilderd om een mooie achtergrond te creëren. De randjes plakte ik af met tape, zodat die mooi schoon en neutraal bleven. Ik heb een kleurverloop gemaakt van heel donkerblauw (bijna zwart) op het 'plafond' naar steeds iets lichter blauw richting de horizon. Daaronder schilderde ik groene 'bergen'. Ik ben echter achteraf niet helemaal blij met die kleur, aangezien het groen veel feller (kunstmatiger) is dan het groen van de plantjes. Die drogen nou eenmaal toch wat geliger op. Dus tip: meng je groene verf of kies voor een tint die wat natuurlijker oogt, dat matcht mooier met je inrichting daarna!


4. Zodra de verf droog was, heb ik direct de lampjes vast gezet om te zien of het er zo uit zou gaan zien als ik had bedacht. Het snoertje zit aan de achterkant zo vastgetaped zodat de lampjes precies door de gaatjes schijnen, en tegen het 'plafond' zette ik het draad vast met een kleine nietmachine. Dit werkt echt top, want het ziet er strak uit (veel mooier dan wanneer je bijvoorbeeld lijm gebruikt) en is heel makkelijk!

5. Om het ijzeren snoertje bovenin toch wat minder op te laten vallen, heb ik deze met een donkere watervaste marker ingekleurd. Omdat het glimt, weerschijnt namelijk ook nog weer het licht van de lampjes op het snoertje, en dat voorkom je ook door het mat te stiften.


6. Nu is het kistje klaar voor de inrichting. Ik heb eerst de diertjes gekozen en nagetekend van een voorbeeld. Ik koos voor een simpele, schattige stijl. Kijk goed op welk formaat je de dieren wilt hebben, zodat het een beetje in verhouding is met elkaar allemaal. Ik schilderde ze met aquarelverf op aquarelpapier (want dat is ook gelijk wat steviger dan ander papier) en heb ze vervolgens nog verstevigd met een extra laag karton erachter. Bij het aapje knipte ik later de handjes los, zodat ik die als het ware echt de tak kon laten vastpakken.



7. Nu ben je aangekomen bij het leukste, maar ook wel lastigste deel van deze DIY. Namelijk het daadwerkelijke inrichten en creëren van de 'jungle' in het kistje. Je begint met de bodem (deels) te bedekken met een laagje van het steekschuim. Ik schaafde dit schuin af, voor een mooi verloop naar voren en geen rare harde/hoge rand. Ik heb het schuim vastgelijmd en vervolgens weer aangekleed met ander groen knutselmateriaal (het is schuim zelf is namelijk grijs en dus vrij lelijk). Dit laagje eroverheen lijmde en niette ik vast, zodat zo ook het schuim automatisch gefixeerd werd. Om de takjes erin te kunnen steken, moest ik er vervolgens wel weer gaatjes in snijden her en der. Het handigst is om te beginnen met de grootste elementen, zoals de tak/boom en de olifant.

Heb je op die manier de basis staan, dan kun je het geheel verder gaan aankleden met de spullen die je hebt. Ik vond het best een prutserig puzzelwerkje, waarbij je voorzichtig moet zijn met je gedroogde (toch wat kwetsbare) plantjes maar tegelijkertijd alles zo goed mogelijk vast probeert te zetten zodat het niet later uit elkaar valt.. Ik gebruikte dan ook alle middelen die ik maar kon bedenken, van lijm en dubbelzijdig tape tot weer de handige kleine nietjes. Let ook goed op dat je met je blaadjes en figuurtjes niet teveel van de 'sterrenhemel' afdekt, dat is zonde van het lichteffect!


Dit deel van de DIY kostte mij by far het meeste tijd, maar ja dit is dan ook wanneer echt het resultaat zichbaar wordt! Het is dus zeker de moeite waard om hier even de tijd voor te nemen, ook zodat al je onderdelen zo goed mogelijk vast zitten en je jungle-lichtkistje dus zo lang mogelijk mooi blijft.


Ga jij deze DIY proberen? Ik help je graag met eventuele vragen! Ennn natuurlijk wil ik héél graag jouw eindresultaat zien!

---
Pin voor later!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie

Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur