Deze 10 unieke planten zijn eyecatchers voor je interieur

Planten in huis zijn sinds de urban jungle hype onmisbaar geworden voor ieder interieur. Ze maken een kamer gezellig huiselijk en zorgen ook nog voor zuurstof. Dus ja, ook ik heb me laten meeslepen door de hype (is het eigenlijk nog een hype te noemen als iets al jaren duurt?) en heb me inmiddels ontpopt als plantenvrouwtje. Niet dat ik groene vingers heb, maar ik vind planten gewoon leuk en doe wel hard mijn best (meestal te hard, wat dan ook vaak het probleem is..) om ze goed te verzorgen. 

Maar die pannenkoekenplanten (#guilty) kennen we nu ondertussen wel, net als de Monstera (#ookguilty, alleen heb ik een neppe omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik zo'n grote dure plant binnen no-time dood zou laten gaan, ehem). Dus ik ging op zoek naar aparte, bijzonder mooie kamerplanten die - ook zonder bloemen! - échte eyecatchers zijn. Want een plant met kleurrijke bloemen is leuk, maar niet als 'ie er na een korte bloeiperiode verder maar saai en zielig bij staat. Dus hier volgt plantinspiratie met oogstrelende pareltjes die je huis het hele jaar door opfleuren!

Calathea Medaillon

De Calathea komt in allerlei soorten en vormen, maar de mooiste variant vind ik toch wel de Medaillon. De bladeren zijn groot en hebben prachtige patronen. Van onderen heeft het blad een opvallende paarse kleur, wat een heel mooi contrast geeft. Een leuk effect is verder dat deze plant een dagelijks ritme heeft: aan het eind van de dag gaan de bladeren dicht, zodat je meer tegen de onderkant aankijkt. En 's ochtends is 'ie weer wakker en open, erg leuk om te zien. Deze plant is trouwens ook veilig voor je huisdieren. :) De Calathea Network (2e foto) heeft ook erg mooi blad, maar dit zie je vooral van dichtbij.

Begonia Fireworks en 'Princess of Hanover'

De Begonia is ook zo'n plant die echt in heel veel verschillende vormen voorkomt: zo heb je ze die uitbundig bloeien, maar je hebt ook bladbegonia's in allerlei uitvoeringen. Op dit moment zie je de Maculata vrij veel, ook wel bekend als Stippenplant. Leuk, maar dus alweer niet zo origineel meer. Mijn twee favoriete bladbegoniasoorten zijn de Fireworks (links) en eentje die 'Princess of Hanover' (rechts) wordt genoemd (die namen alleen al, haha). Again, deze hebben zulke bijzondere bladeren dat ze direct in het oog springen. En ook de kleur is weer eens wat anders dan standaard groen!

 


Tradescantia Purple Flame

Nog een in de categorie 'lekker kleurtje', de Tradescantia Purple Flame. Deze plant heeft een doorsnee vorm/model, maar de bladeren zijn, een beetje zoals bij de Calathea Medaillon, aan de onderkant paars gekleurd. En omdat ze rechtop groeien zie je dat ook goed en is de plant dus een coole mix van groen en paars - als dat niet opvalt! De plant schijnt bovendien makkelijk nieuw blad aan te maken, waardoor 'ie lekker vol wordt en dat kleureffect dus extra goed uitkomt.

Licuala Grandis

Met deze plant met mooi gevormde waaierbladen breng je de tropen in huis. Het is namelijk een kleine palmsoort die in de natuur groeit in regenwouden. Dat betekent wel dat het niet de makkelijkste plant is om in huis tevreden te houden. Hij heeft een warme en vochtige omgeving nodig, anders krijgen de bladen al snel bruine randen en dan is 'ie natuurlijk niet meer zo mooi. Wil je de uitdaging aan gaan, check dan vooral even goed hoe je hem het best kunt verzorgen!

Albuca Spiralis 'Frizzle sizzle'

Deze grasplant groeit in zo'n grappige vorm dat je haast denkt dat het onnatuurlijk is. Maar niets is minder waar. Wel moet je volgens mij een beetje geluk hebben dat jouw Frizzle sizzle in mooie spiralen groeit. Google hem maar eens en je ziet dat de plant er heel verschillend uit kan zien, namelijk.. Hoe dan ook, doe eens gek en waag de gok, zou ik zeggen. Behalve de leuke krullende sprieten kan dit grasje ook nog bloemen produceren, dus hoe leuk is dat.

Scindapsus hangplant

Oké, de tekening van de Scindapsusbladeren is misschien niet zo spectaculair als sommige voorgaande planten, maar als hangplant vind ik de Scindapsus toch wel erg leuk. De bladeren zijn een beetje gevlekt en kunnen in behoorlijk lange strengen naar beneden groeien. Je kunt deze plant dus gebruiken als verticaal groen accent in huis, door hem bijvoorbeeld op een hoge kast te zetten of in een leuke pot op te hangen. Het is weer eens wat anders (en een stuk mooier, als je het mij vraagt) dan een klimop (#guilty) of Chinees lantaarnplantje. 

Bamboe orchidee

Vooruit, toch één plant ertussen die het eigenlijk wel van zijn bloemen moet hebben. Maar ik vond dit zo'n aparte orchideeënsoort, die ik nooit eerder had gezien, dat ik hem het vermelden waard vind. Ik heb zelf een 'standaard' orchidee, zo een waar (als je geluk hebt, wat ik zowaar steeds heb gehad!) een stuk of zes keurige witte bloemen in komen - en die als 'ie uitgebloeid is, maandenlang eigenlijk een best wel lelijke plant is die ik daarom achter mijn gordijn in de vensterbank verstop en verwaarloos (en daar doet hij het goed op, is het niet wonderlijk). Kortom, orchideeën zijn over het algemeen wel makkelijk in de verzorging en dat geldt dan ook voor deze bamboe variant. Maar deze vind ik toch meer een blikvanger dan de gewone orchidee! Hij bloeit uitbundig en lang, dus dat maakt hem nog meer de moeite waard.

Siernetel

De siernetel is een plant die je eigenlijk vaker buiten ziet, maar die ook als kamerplant kan. Het is een van mijn favorieten, omdat hij zó kleurrijk is - really, who needs bloemen als je planten met zulke mooie bladeren hebt?! Sterker nog, deze plant kan wel bloemen krijgen maar als dat gebeurt is het advies om ze weg te knippen zodat de plant al zijn energie in de prachtige blaadjes kan steken. Waar ik ook blij van word, is dat de siernetel makkelijk te stekken schijnt te zijn. Stekken = meer planten en meer = beter!

Mozaïekplantje (Fittonia)

De Fittonia is qua formaat niet zo opvallend als de meeste bovengenoemde planten. Maar daardoor niet minder mooi; het is er echt eentje in de categorie 'klein maar heel fijn'! Ik kocht de mijne als miniplantje van een paar centimeter voor 1 of 2 euro, maar hij is intussen (in een klein jaar?) al behoorlijk gegroeid. Óndanks periodes van uitdroging en verdrinking - dit plantje is gewoon snel blij. Het leuke is dat het mozaïekplantje (de naam hoef ik vast niet uit te leggen) bestaat in allerlei prachtige kleurcombinaties: bijvoorbeeld met felroze aderen of juist met roodpaars blad. Je kunt ze dus ook leuk combineren, juist omdat ze niet zo groot zijn!

Watermelon Peperomia

Nee, de laatste is geen watermeloenplant (dat wordt wat lastig in de huiskamer denk ik), maar een plant die vanwege zijn gestreepte bladeren doet denken aan de schil van een watermeloen. Ook sprekend zijn de rode stengels, hoewel je daar bij een volle, goed groeiende plant niet zoveel van ziet. Deze plant is, zoals de meesten in dit rijtje, makkelijk te verzorgen en te stekken!
Omdat ze niet doorsnee zijn, zijn niet al deze planten zijn even makkelijker te verkrijgen. Maar met deze twee websites (#nospon) kom je al een eind:
www.sprinklr.co (duurzame kweek + handige app met verzorgingstips!)
www.plantsome.nl (biedt ook een app die je helpt planten gezond te houden)

Welke van deze beauty's vind jij het mooist? Heb je zelf nog bijzondere planten die in dit lijstje passen?! Let me know!


--
Pin voor later!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Going Green #4: Wasbare wattenschijfjes

Ecuador: een introductie